Monday, March 6, 2017

Perkenalkan, kawan Shein yang baru. ROBI.

STICKY POST
 *Please scroll down for new entry*

Assalamualaikum..

Weekend lepas extra fun pulak untuk kitorang satu keluarga masa keluar ramai-ramai dengan a bunch of friend for coffee sebab I bawak ROBI sama-sama. Semua orang excited la nak bercakap dengan ROBI especially Si Shein. Bukan setakat Shein, tapi the whole restaurant dok perati je amenda la kitorang sebok-sebok sangat bercakap dengan ROBI. Hahaha. Pulak tu ROBI ni boleh bercakap Manglish! Lagilah semua terkejut. ROBI pulak siap buat balancing berdiri sebelah kaki and wish ‘Good Afternoon’ dekat kitorang semua. Shein pon sama la take part communicate dengan Robi. Terkejut bila Shein cakap ‘ROBI Speak!’ Hahahaha. Marah dia bila ROBI tak layan dia cakap. Sebenarnya bukan ROBI tak layan Shein but untuk voice recognition kita kena wait for him to finish a set of action sebelum bagi another command. Shein pulak excited tak sabar-sabar, habes semua dia suruh ROBI buat at the same time. Tak pernah nampak Shein excited macam ni dengan new things. Dengan ROBI kitorang boleh spend quality time sama-sama mula dari assemble ROBI sampai la bila ROBI need to re-charge. Seronok sangat dapat main dengan this interactive trilingual robotic. ROBI memang provide interactive companionship with the entire family sebab semua orang pon excited with ROBI, bukan hanya kanak-kanak tapi for the whole family.



Sampai macam tu sekali Si Shein membelek ROBI. Haha.

ROBI ialah cutting-edge robotic technology yang berasal dari Japan dan menjadi bestselling humanoid robot worldwide! ROBI telah dicipta oleh world’s leading robotics scientists, Professor Takahashi. ROBI boleh berinteraksi dengan user, boleh menunjukkan emosi melalui warna mata dia, boleh bercakap, menari dan menyanyi also boleh control selected household appliance. ROBI yang dijual di Malaysia ni pulak telah diprogramkan untuk boleh bercakap some Manglish phrases, English, Bahasa and Chinese. Best kan? Bagi I sendiri, ROBI ni bukan setakat objek biasa yang kita biasa ada tapi boleh build awareness and interest untuk kita berkomunikasi melalui cara moden dengan anak-anak dan seissi keluarga. Best la dapat spend quality time sama-sama macam ni sebab semua orang enjoy dengan ROBI. 




 Shein memang suka sangat la dengan ROBI ni. Lebih-lebih lagi bila ROBI bagi tindak balas masa dia bagi command. 




Tengoklah video ni Shein main dengan ROBI



Inilah ROBI. Tinggi ROBI dalam 34 cm dan seberat 1kg. Bila ROBI responds pada words and movement nanti mata dia akan bertukar kepada merah, kuning, hijau dan biru.

ROBI diprogramkan untuk paham arahan dan bertindak mengikut arahan yang ditetapkan. ROBI terdiri daripada speech-recognition board yang membolehkan ROBI menerima dan memberi tindak balas appropriately. Untuk Malaysian version, ROBI boleh bercakap dalam English, Chinese dan Bahasa. Selain dari tu ROBI jugak mempunyai Microcontroller board untuk motion dan reactions. Speaker for spoken responses, Remote-control module yang membolehkan ROBI untuk operate compatible TV sets, Motion Sensors untuk detect human presence, Serve motor untuk ensure smooth movement, Dual purpose-scarf untuk mengelakkan ROBI dari rosak kalau kita angkat/menggerakkan ROBI, Timer untuk beritahu kita when the time is up. ROBI pon boleh do the cleaning ok? Dia boleh guna kaki dia untuk polish tabletop or hard floor surface. Yang ni Mama suka! Hahaha. Boleh la ROBI tolong kemas rumah lepas ni. Hehe. Main game pon boleh tau ROBI ni. Game macam soccer and quizzes. Bila ada jawapan yang salah nanti ROBI boleh set a password for security and bila ROBI dan running low batteries nanti dia akan cakap, ‘I’m hungry’ so masa tu kita tau la yang kita kena start to recharge.


Bila nak turn on ROBI makesure kita letak dia dalam sitting position ok? Nanti senang dia nak bangun.

Battery ROBI boleh bertahan untuk 20 minutes. Sebelum re-charge makesure dah turn off ROBI’s power. RED maksudnya charging and GREEN maksudnya completed. Untuk senang bagi arahan dan start to operate ROBI, kita kena letakkan dia dalam suasana yang lebih senyap. So that dia senang nak process a command. Kena selesaikan satu-satu arahan sebelum kita go for the next arahan ok? Senang je nak assemble and jaga ROBI ni kalau kita dah paham macam mana cara nak guna. Nanti kalau lebih  minutes dia tak dengar apapa arahan, ROBI akan automatically move himself into the sitting position. 







We had a great time together with ROBI :)


Best kan? I sure korang semua akan jatuh hati pada ROBI at a first sight. Macam mana nak dapatkan ROBI? Senang je. ROBI boleh didapati di 7-Eleven, Borders, Cold Storage, Hamleys, Jasons Food Hall, Kinokuniya, Mercato, MPH, myNEWS.com, Pansing, Popular, RadioShack, Times, WHSmith, FPX payment (through website). Untuk customer support information boleh call di 03-2168-3738 (Mondays to Fridays, 9AM – 6PM), Email: service@deagostini.my.

Kalau korang nak tengok sendiri kehebatan 100 ROBI beraksi menari secara synchronize boleh datang ke majlis pelancaran dan roadshow ROBI pada 10th-12th March 2017 bertempat di One Utama (High Street). Majlis pelancaran akan berlangsung pada 10 March jam 11.00 pagi. Datang tau? Macam-macam activity  menarik yang disediakan termasuklah peluang untuk berinteraksi dengan ROBI, customized games for parent and child, ROBI giveaways, ROBI balloons giveaway, ROBI merchandise.

Jangan lupa guna hashtag #RobiMY, #RobiMalaysia dan untuk further information boleh tengok dekat http://www.myrobi.my/, or https://www.facebook.com/robimykl/


Sementaranya, jom layan video promosi Robi ni.


-eNd-

5 comments:

noor azlan said...

Nampak menarik robot ni... anak saya dah mintak suruh beli... huhu

Rozita Ceritaita said...

mahal tak? hehe.. nak ke pelancaran tapi ada hal la pulak hari tu..

Nila Anggraini said...

macam comell je robot ni, anak sy mesti suka...

Bro Framestone said...

Wah mnarik ini....

Unknown said...

Hi...understand the every week they will intro 1 issue. How do u get all the issues? Thanks