Friday, April 14, 2017

Dari Jendela Anny : Tan Sri Syed Mokhtar Al Bukhari

Dari Jendela Anny : Tan Sri Syed Mokhtar Al Bukhari  
Kalau sebut nama beliau,semua orang tahu beliau antara tycoon bumi paling berjaya dan kaya dengan aset dari pelbagai sektor perniagaan.Kerana sifat beliau yang tak suka expose dan tak suka orang tahu lebih-lebih tentang background beliau membuatkan aku lagilah suka nak tahu.Kalau baca buku tentang beliau,beliau memang selalu menekankan soal kerja keras.Kerja keras tak datang dengan mudah.


 Tan Sri Syed Mokhtar Al Bukhari


Beliau pernah menyatakan,pada umur 30tahun telah berjaya hidup "senang".Seronok memandu kereta mewah.Darah mudalah katakan,siapa jelah yang tak seronok nak enjoy kan..tapi sekarang beliau lebih senang mengamalkan cara hidup sederhana.Jadi kesimpulannya,semua orang suka dan ada cita-cita nak bawak kereta best,travel sana sini,shopping and all. Ni ada aku baca,orang selalu nak bash and compare gaya Encek Mark dengan DS Vida la..paling kaya di dunia pun cara simple la..vida over la menunjukla..bagi aku kau tak payahla nak compare-compare.Kaya dan miskin tu bukan sebab orang tu kaya dia tak boleh bersederhana.Orang tu biasa-biasa tapi nak pakai apa dia suka tu biasalah..yang kita ni tengokla diri kita,apa pencapaian yang kita nak.Kau compare sana compare sini tak menaikkan ekonomi negara pun.Aku kadang bingit dan sakit mata baca atau dengar orang suka mengutuk ni.Komplen sana komplen sini.Orang tu tak betul,orang ni tak betul.Takyah ahh campur dan compare2 kehidupan orang sana sini.Nasib orang semua lain-lain.Kau nak lebih,kau usaha lebih.Kalau orang tu jatuh,kau gelakkan.Bila dia kaya lelebih sikit kau kata macam-macam.Dah kata DSV tu jual produk dan cara nak market kan produk beliau nak kena guna dia as founder untuk boost sales.Kalau ikut kajian sales dia pun 6tahun kebelakangan ni sahaja yang dia betul-betul boom.Itupun dia decide untuk expose diri dia untuk marketing dan ikut apa yang dia nak,bukan stesen tv nak.Ngkorang tau nak bash je.Aku taula,aku yang jaga account beliau kahkahkah

Tapi apa-apapun,aku tau DSV ni baik orangnya.Allah beri ujian sesuai dengan kemampuan diri masing-masing.Kau bisnes pun ada ujian,tak buat bisnes pun ada ujian.Tinggal lagi,DSV ni semua orang kenal.Mulala kata wang ringgit tak menjamin kebahagiaan.Miskin bahagia kau pun mengata jugakkan?

So aku ni nak cerita tentang Tan Sri ke DSV?
Nanti aku kupas lagi cerita-cerita tentang Tan Sri ya..

Bye.

Love me.
Anny

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...