Tuesday, April 9, 2019

Random Talk

Assalamualaikum..

Harini kita borak random je la eh? I nak cakap pasal ujian-ujian yang kita akan terima sebagai manusia. Setiap orang ujiannya berbeza-beza. Kecik besar, tetap ada. Kaya/miskin/cantik semuaaaaa orang akan didatangkan dengan ujian. Ada yang kita boleh solve, ada yang tak. Ada yang kita boleh control, ada yang kita tak boleh buat apapa. But whatever it is, kita kena kuat and kena percaya Allah uji mengikut kemampuan kita. He knows better....Ada orang yang lambat sampai jodoh, sedih, rasa macam masa dah tak cukup, rasa macam sempat ke nak pregnant etc but ada orang yang kawen awal tapi Allah uji dengan rumahtangga yang tak bahagia. Ada yang semuanya perfect, isteri/suami yang baik, anak-anak yang comel dan bijak tapi financially pulak tak OK. Ada yang kawen awal, bila masa tengah bersengkang mata jaga anak while kawan-kawan lain masih bersuka-ria so rasa menyesal kenapa la tak boleh happy sama-sama macam orang lain. Sedangkang yang masih bersuka-ria tu, bila dah cukup tempoh taknak dah berjimba and tengok kawan yang kawen awal dah ada anak, rasa macam untungnya kawen awal...




It will always be like that. Sentiasa kita akan rasa apa yang jadi pada kita tak cukup sempurna sedangkan dimata orang lain, kita dah dapat yang terbaik. Ujian tu sentiasa ada dalam bentuk yang berbeza-beza. Orang kaya, popular, ujian dia macam lain. Yang tak berapa senang pon ujiannya lain. So setiap orang semuanya sama je. Kalau kita rasa harini nasib kita tak cukup baik, sebenarnya diluar sana semua orang pon sama jugak. Cuma beza, how we manage and control situation. Bila mana korang yang sedang ditimpa ujian ni rasa down, rasa sedih. Remember one thing.... Compose and positive. Always. Kena ingat, we cannot control all things. Apapa pon yang mendatang, accept and calm. Jangan cepat melatah... Back to Him. Only kita yang conquer jiwa kita. Soul kita. Kita yang decide to be happy or not. Bukan orang lain. It's OK to be sad, but lepas tu kena get up. Jangan sedih lama-lama. Kena always remember yang kita hidup bukan untuk diri kita sahaja but untuk orang-orang yang kita sayang as well. Be strong. Smile. Ingat muka-muka orang yang kita sayang... Never give up and percaya Allah always have a better plan for us. Tau kan macam mana proses untuk kita tengok Pelangi yang cantik? Before Pelangi keluar apa yang jadik? Hujan kan? Lepas hujan panas pulak... Lepas tu baru Pelangi keluar. So nak dapat yang manis, kena lalui yang pahit-pahit dulu... But at the end of the day, semua akan jadik best. Kan? 

OK dah. Jangan sedih-sedih lagi. You are not alone. Go get someone to talk and cry but ingat, lepas tu get up OK? Jangan lupa to forgive semua orang. Jangan ada dendam apa. No matter how much pon you hurt because of someone, but kena ingat.... At least, you learn something from them. You jadik kuat because of them. Forgive and Forget. OK? OK... I love you all too (^_^)

-eNd-

7 comments:

Unknown said...

Kak su saya silent reader kak su selama ni. Kalau stress je mesti baca blog kak su pastu gelak sorang2..honestly its been a week ive been in dilemma. But today i confessed all i felt to my family. And reading this it feels like ure talking about me😭 thank you i really2 need encouragement right now.. i wont give up. Yet i will make my life turns even better💪

shedevil said...

LOVE U KAKSU! <3

Chooyaya! said...

Unknown : I am talking to u... Not it feels like I am talking to U OK? InsyaAllah everything gonna be OK. Kaksu doakan. DM Kaksu, email me whenever you feels like talking to someone. Don't ever give up. Accept that whatever happens in your life now is a test and a reason to make u even stronger. Stronger than ever. InsyaAllah Pelangi will come to you soon.

Shedevil : LOVE U TOO <3

nur said...

thank you kak sue..emosi mmg tengah down bila baca apa yg kak sue tulis ni feel much better.mana muncul pelangi jika tiada hujan.

nur said...

thank you kak sue,kebetulan emosi mmg tengah down..bila baca apa yg kak sue tulis ni feel much better..ujian setiap orang itu berbeza..Mana muncul pelangi jika tiada hujan..

Leya said...

beberapa hari nih mmg sgt2 membebankan buat sy.. bukan soal keluarga atau apa.. tp lebih kepada kerja.. tq kaksu.. rasa lebih tenang lps baca nih..

Chooyaya! said...

Nur : Betul... Nak dapat pelangi, kena hujan dulu kan? nak bahagia, kena ada ujian dulu. InsyaAllah lepas tu Nur akan lebih kuat emotionally.... :)

Leya : Alhamdulillah... Nur tak sorang2 OK? Ramai lagi yang down sebenarnya. InsyaAllah ujian tu buat Nur lebih kuat lepas ni. OK? Hugs!