Monday, October 21, 2013

Udang Masak Lemak Cili Api And Tempe Goreng

Assalamualaikum.

Kesinambungan yang entry pasal ketam hari Jumaat tu, harini I nak share pasal Udang Gemok pulak. Haha. Jangan kata engko worang, I jugak tersiksa jiwa. Teringat Udang Galah gemok masak Lemak Cili Api. Makan pulak dengan tempe and tauhu goreng rangup. Cicah dengan sambal kicap. Memang jawa sejati wa cakap lu. 

Wes Mangan? Haha. Padahal itu jer cakap jawa yang I paham pon. Pui!

Sapa Ongjawa yang tak makan tempe memang carik pasal. Kaklong memula nak buat cendawan goreng tepung jugak tapi pasal takder, so redha jerlah dengan apa yang ada. Tempe and tauhu pon boleh. Biasa orang ada yang goreng tempe tu macam tu ajer. Tapi I suka yang jenis salut dengan tepung. Kalau pemalas (Macam I) beli jer tepung tempura. Bancuh macam biasa pastu lebur jer la cendawan or tempe. Udah. Sedap, rangup dan inzal jugak pun.

Kaklong jenis merajin so dia buat bancuhan tepung tu sendiri.  Dia masukkan serbuk kunyit and minyak dalam tepung and bancuh dengan air panas. Pastu masukkan jintan manis, jintan putih, ketumbar yang ditumbuk halus dalam tu sekali dengan garam. Pon sedap. Cuma leceh ah. 

Sambal kicap version Ongjawa. Tumbuk cili padi, bawang putih and gula. Pastu masukkan kicap manis cap kipas udang and perah limau sikit. Dah. Haritu Ayang buat sambal kicap sedap giler woh sebab dia tumbuk sampai halus. I biasa tumbuk memang malas ah. Blender pon boleh. Lagi senang tak payah nak tumbuk-tumbuk. Biasa kalau makan goreng pisang pon cicah dengan sambal kicap ni. Pon sedap! I kalau ada sambal kicap lelebih masukkan dalam megi. Pon boleh. 

Pastu lawan makan dengan Udang Masak lemak Cili Api. Masa haritu Kaklong masak campur dengan kacang panjang. Ponnn Sedap. Mengingkuh makan. Haha. Takmau cakap banyak. Nak tengok gambar.


Okla. Tu jer nak cerita. Bye.

-EnD-

5 comments:

Ibu Dhia Danial said...

give me 5 kak su! saye pon jawe sejati ni.. enak ea tempe cicah sambal kicap.. anw kalo arep mangan tempe lagi, meh datang muo (jawe sebut muo bkn muar) sbb mak kite buat n jual tempe.. yummih!! (sitik2 ae iso ngomong jowo) hihihi

Chooyaya! said...

Oooooo. iso ngomong jowo la? kaksu iso. tapi sitik-sitik ajer. Nak la mangan tempe. original eh? which part muo? nang endi? hahahah. sesuka je merojakkan bahasa jawa. kaksu biasa rono rene rono rene kat muo sebab bapak e wong jowo jugak. duduk kat serom lapan.

Nur Zulya said...

semuaaaaa sedappp.uwaaaaaa T_T

Ibu Dhia Danial said...

muo neng pt yusof, semerah.. serom je ke? huk aloo meh la balik kg dtg sg gersik mandi kolam air panas.. arep ngomong jowo karo kak sue tp wes lali arep ngomong opo.. muahahaha!! yuhhh sajaan ea rono rene rono rene.. hahaha

Mrs.Yana @ K.M & B.U.M.P said...

udang gemok..udang gemok.. susah nya wat bancuhan tepung versi kaklong saya pilih versi kaksu je, haha

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...