Tuesday, February 25, 2014

Treacher Collins Syndrome

Assalamualaikum.

Tau tak pasal satu jenis penyakit ni nama dia Treacher Collins Syndrome? Penyakit ini ialah sejenis gangguan genetik yang secara amnya memberi kesan kepada 1 dalam 10,000 orang dimana pesakit ini akan lahir dalam keadaan mata yang kecik dan kendur, telinga yang kecik atau mungkin tiada langsung dan mutasi Treacher Collins Syndrom ini menghalang pembentukan tengkorak, pipi dan tulang rahang yang normal.

Julianna Wetmore telah dilahirkan dengan syndrom ini dan kes this beautiful angel ialah yang paling rare dan paling teruk sekali yang pernah dilihat setakat ini. Dia memerlukan pembedahan plastik serta merta (selepas dilahirkan) untuk membuka mata kirinya dan membuka saluran udara untuk dia bernafas dan terus hidup. 

Klik sini untuk read more about this syndrom.


I go through dalam youtube untuk tengok pasal Julianna Wetmore. Lepas tu nanges. Bersyukur. Bersyukur sebab Shein dilahirkan sempurna. Budak ni umur dia lima tahun (dalam youtube ni), very positif and dia rasa dia sama jer macam budak kindergarten lain yang sebaya dengan dia. Mak ayah dia pon very strong person I can say. 


Dia dah melalui lebih dari 25 pembedahan since dia lahir sampai la sekarang. Korang boleh check out Blog pasal dia dekat sini yang I actually tak sempat nak baca habis lagi :) I taktau dah nak cakap macam mana coz seriously I'm out of word. Cant even imagine if that happen to me. Nauzubillah.

For U Julianna, biar dia membesar dengan baik, sihat-sihat sahaja and dapat hidup normal macam orang lain. Kuasa Allah. Kiter taktau. Anyway, I jumpa satu lagi website pasal Julianna dekat sini, Macam mana rupa dia dari dia lahir sampai sekarang. Dia tulis bahasa German kot? Entah. Boleh try Google Translate.

Dulu



Sekarang



-EnD-

1 comment:

Haris Zuhaina said...

As Salam Sue
Masya Allah.. betapa bersyukurnya kita dilahirkan sempurna.. tu pun lagi memacam...
Rajin n asib hampa jumap utk shar info ni...
Syabash inspector :P