Tuesday, March 11, 2014

Petikan Dialog Malaysia Hari Ini di TV3 MH370 Dengan Kapten Norudin

Assalamualaikum.

I don’t know why, tapi kehilangan MH370 macam close to my heart. Walaupon takde sesiapa dalam flight tu I kenal, tapi I rasa sedih. Who doesn't kan? Semua orang akan sedih and tertanya-tanya. Buntu. Yang bertanya pon buntu, yang menjawab pon buntu.

Sehebat-hebat equipment seluruh dunia ni, yang peliknya takde satu pon dapat kesan mana hilangnya pesawat ni. Vanish macam tu jer. Pelik kan? And I, each time duduk depan tv, hati berdebar-debar. Taktau nak cakap macam mana. Like I said earlier, it is close to my heart.

At the same time, bila keluar komen bodoh cakap Kapten MH370 ni sengaja la buat onar, pasal twitter fake segala and pelbagai pendapat kurang bijak dari keyboard warrior buat I terfikir, kenapa ada manusia macam ni dalam dunia ni? Tak boleh ker berfikir dengan apa yang dia tulis tu boleh mengguris hati sanak saudara krew dan penumpang MH370? Lantoi la. Geram pulak aku.

Pagi tadi, I tengok MHI. I dengar temubual dengan Kapten Norudin Abdul Majid. Bekas kapten MAS yang secara personal kenal dengan Kapten yang bawak MH370 tu. Dia ni memang berkaliber la. I dengar dia cakap, meremang bulu roma.

Okla. I share dekat sini apa yang I mampu dari apa yang I dengar dalam Youtube isi temuramah dengan Kapten Norudin ni. Mana yang sempat I tangkap and maybe takkan sama 100% tapi tak lari sangat la. Maafkan I kalau ada yang tersilap ke apa. Naik sengal belakang aku dok play pause play pause sambil taip ni ha. Ok.

Kapten Norudin adalah diantara Individu pertama yang membawa pulang MH777 ke Malaysia.

Apa persepsi pertama beliau tentang MH370.

Pesawat adalah satu machine yang sangat canggih yang mana dia ada kepakaran dan keupayaan dia mengatasi segala-gala atas apa yang dicipta dan kapalterbang Boeing 777 adalah pesawat yang terbaik yang dibina oleh Boeing. Mengikut apa yang telah berlaku, technologically tiada masalah pesawat ini. Secara sabotaj tidak timbul. Secara apapa yang lain itu hanyalah keluhan hati yang keluar dari masyarakat dunia apabila segala usaha yang telah dibuat tapi masih belum jumpa. Bukan usaha satu-satu individu, satu kumpulan tapi negara yang disegani pon sekarang dengan Malaysia masih membawa keadaan tragedy dalam fenomena yang tiada jawapan.

Kenapa dengan segala teori tu masih gagal dikesan?

Alhamdulillah, dalam pesawat ini ada ELT (Emergency Located Transmitter). Dia ada at least 48 jam akan bagitau semua equipment yang boleh detect dia (Plane) awam atau military. Dia akan bagitau dia ada di mana ketika ini. Dan kotak hitam tidak akan musnah. Dalam insiden dulu dapat dikesan pesawat TWA800, Egypt Air, Air France di Atlantik dapat diselesaikan dalam masa hanya selepas 12 jam dan dilaut yang sedalam-dalamnnya. Di Atlantik. Tapi kita sehingga hari ke 4 tidak dapat jawapan. Apa yang kita perlu lihat dimana sains berakhir, disitulah kuasa Allah bermula.

Tolong cerahkan apa dia makna Dimana Sains Berakhir, disitu kuasa Allah bermula?

Usaha manusia mempunya limit sebab manusia ini makhluk dan selain daripada manusia ada alam lain. Alam lain jugak makhluk. Malaikat pon makhluk. Dan apa yang ada atas bumi, benda yang nyata senang diusaha. Semuanya ini telah diberitahu Allah dan kunci kepada semua ni dalam tangan kita, sebab kita telah lari/ignore daripada maksud kita yang sebenarnya. Waktu itulah masalah bermula. Dan sebab inilah masalah bermula.

Alam Ghaib? Mungkin wujud fenomena Segitiga Bermuda? Satu sekstor yang amat misteri sehingga kini

Bermuda Triangle misteri adalah satu perkataan/term yang telah dinyatakan dahulu untuk memberi explanation hilangnya beberapa pesawat dan kapal dan beberapa pesawat di Caribbean (kawasan Bermuda) dan teori itu bermula hampir serupa bila manusia telah datang kepada satu takat buntu mengenai kecanggihan/keupayaan mereka itu untuk usaha itu. Keadaan itu sedang berlaku. Kita tak boleh deny. Kita terlalu taksub dan kerana itu kiter tak datang kepada perkara asal. Bermuda Triangle bukan teori atas apa yang berlaku. Tapi sebab dia tak berlaku dekat negara kita. Allah telah menceritakan segala-galanya. Saya tahu dan kita tau semua, ada orang didunia paham dalam perkara ini. Tapi sekarang ini telah taksub pada teknologi dan mereka juga telah rosak dan menyebabbkan kebuntuan yang sangat dasayat sekarang ini

Didalam dunia yang ada lebih kurang 7 billion orang ini, setiap yang berlalu akan dikaitkan dengan individu atau kumpulan besar untuk memberi manfaatkan pada mereka. Manusia tidak boleh dibodohkan dan tiada kosnpirasi disini macam kita di Malaysia sekarang, information sekarang semenjak hilang dari MH370 berlepas, operasi mencari semua kiter tau. Tapi sebab membuntukan manusia maka mereka telah mencari-cari dan membuat cerita pasal ni.

Pengalaman Kapten mengendalikan pesawat Boeing 777 ni.

Dalam pengendalian pesawat, setiap pilot termasuk pilot MAS  sangat berdedikasi dan mempunyai skill amat bagus. Above average and some of them is excellent. Sebab itu ramai pilot dari Malaysia join Qantas, Air France etc. Setiap penerbangan dari bermulanya mendapat jadual, setiap pilot terutamya dari Malaysia mereka amat responsible dan start dari rumah pon mereka memang full of control setiap saat. Takkan berlaku sedikit pon kekurangan dalam pengendalian. Dan pesawat Boeing 777 mempunyai computer canggih dan yangg sangat canggih untuk membantu. Dan system yang sama ada dalam Boeing 787.

Minda manusia dan masyarakat seluruh dunia masih ingat. Yang pertama pesawat dari Perth Australia. Juruterbang tak dapat mengawal pesawat. Tapi selepas beberapa ketika dapat kembali normal dan dapat mendarat. Saya ketika itu mengendalikan Accident Investigation. Peristiwa di Zurich dimana ekor pesawat telah kena pada landasan. Selepas berlepas dan mengalami kerosakan yang teruk tetapi pilot dapat mengendali pendaratan kecemasan dan saya kesana mengetuai investigation team, tapi saya nak bagitau disini, aircraft accident bila berlaku dan pesawat ini kepunyaan kita, kita mesti mengetuai investigation team tu. Dan pihak lain cuma tolong seperti dimana dia berlaku dan dia hanya menolong bila perlu. Kiter lead the whole team. Selepas dianalisis secara terperinci apa yang berlaku kerana angin yang berubah arah menyebabkan pesawat tak dapat naik.

Ada 7 kemungkinan disebalik peristiwa MH370. Juruterbang melakukan perkara luar biasa. Terangkan.

Kiter kenal pilot secara individu. Dia sangat dedikasi. Pernah tinggal sama saya masa mula kerja. Kenal keluarga secara peribadi. Dan dia sagat bertanggungjawab dan pengetahuan mengenai penerbangan amat luar biasa sebab dia minat. Dekat rumah pon ada simulator. Itu hobi dia. Sebelum orang kenal computer dia dah ada disitu. Dia berkongsi pengetahuan dengan semua orang dan dia banyak tolong saya dalam RND Boeing 777 ni. Semasa masalah di Teluk Arab (peperangan) pesawat perlu lalu ruang udara Afghanistan untuk ke Eropah. Tetapi undang-undang negara ketika itu hanya membenarkan pesawat yang lebih 2 enjin melalui ruang udara di Afganistan kerana jika berlaku kehilanga tekanan udara didalam kabin makan pesawat perlu turun mendarat di landasan yang terdekat iaitu altitude tertentu dan bagi pesawat yang kurang dari 3 enjin iaitu 2 enjin maka altitude yang dia akan turun itu tidak dapat melepasi gunung dan kiter perlu buat satu RND iaitu (Escape Route) macam mana apabila berlaku dari situ kiter perlu melalui satu tempat yang  kiter perlu blok untuk selamat dan Kapten  Zahari Shah inilah yang membantu  saya dan seterusnya menjadi Standard Operating Procedure Penerbangan Malaysia yang dapat lalu Afganistan dan semua orang diseluruh dunia tiru kiter.

Tidak mungkin Juruterbang melakukan sesuatu yang luarbiasa dan ini bukan persoalan. Kiter perlu bertanya orang yang buat konspirasi, darimana dia mendapat ilham membuat konspirasi ini.

Komen tentang Air France dan kotak hitam?

Kita hanya akan dapat take control dan mengusai keadaan bila kita ada hubungan yang nyata dengan pesawat dan apapa yang dipertuturkan dengan pesawat by kotak hitamnya, by ELT nya dan segala-galanya. Tetapi benda itu telah mati. Bukan mati dibawah atau dimana-mana. Tapi mati diudara ketika 35,000 kaki diatas udara, 855 km sejam dan bukan mati selepas itu. Tidak ada  radar imaging berlaku. Inilah dia yang dikatakan fenomena. Telah berlaku hijab antara alam nyata dan alam teknologi dan alam ghaib. Beyond technology. 

Disebalik alam nyata iaiatu alam ghaib ada cara dia iaitu kita perlu ada usaha untuk menghubungkan benda nyata dan menda yang ghaib. Allah yang ghaib, malaikat yang ghaib, alam kubur yang ghaib, akhirat yang ghaib. Allah Swt telah bagitau kepada kita melalui Nabi apa yang perlu dibuat dan ini tidak dibuat sebab kita telah lari daripada keyakinan kita kepada perkara ini atas apa yg kita telah dapat munafaat dari Sains maka kiter telah begitu yakin dengan Sains. Maka Allah sekarang telah membuntukan kiter dengan perkara ini Dimana Sains berakhir bermulalah khudrat Allah bermula dan khudrat Allah bersama dengan orang berimaan. Dan untuk munafaat khudrat Allah, orang beriman ini perlu ada yakin dengan janji Allah.

Mereka yang tidak yakin dengan janji Allah tidak akan dapat bantuan. Allah bantu hanya dengan orang yang yakin. Masalahnya ramai orang  menuturkan tentang Allah sebagai pencipta tapi hanya dimulut. Tapi apa yang ada dimulut tapi tidak ada dihati maka itu sesuatu yang palsu.

Bila kapten bercakap pasal alam ghaib dan alam nyata saya teringat sesuatu dalam surah Yassin ayat 44 (Tetapi Kami selamatkan mereka dengan rahmat yang besar untuk memberi ketenangan hidup pada satu ketika). Bagaimana boleh diterjemahkan

Kita boleh ambik pelajaran. Allah Swt bagitau yang Allahlah yang memberi ilham kepada kamu untuk mencipta sesuatu benda termasuklah pengangkutan. Samaada diatas, darat, didalam air atau udara. Allah yang bagi ilham dan bukan kepandaian kamu dan Allah memberitahu Allah lah yang menyebabkan kamu sampai dan kamu membawa diri kamu, barang-barang kamu, anak isteri kamu dan segala-gala bersama kamu. Allah yang sampaikan (kesesuatu destinasi) dan Allah yang menggagalkan kamu. Allah kata dan Allah janji dan sampainya kamu kesesuatu tempat dengan rahmat Allah bukan sebab teknologi kamu. Banyak teknologi menghancurkan umat. Banyak teknologi bagi manfaat pada umat. Tetapi disebalik teknologi sebenarnya ialah Allah.

Setiap pengajaran ada hikmah. Apa usaha istiqamah yang perlu kita buat supaya lebih taat kepada Allah

Alhamdulillah kita terutmanya Malaysia berada pada satu tahap keadaan kehidupan yang mana rakyat Malaysia semuanya begitu taksub dengan teknologi. Anak-anak kita, diri kita, orang tua kita dan semua orang, semua bangsa semua agama terlalu taksub dengan teknologi dan mengeluarkan andaian sendiri mengenai segala perkara yang mana kita melihat sekarang negara kita sekarang dalam keadaan kita sendiri tak paham arah tuju rakyat ini. Allah Swt melalui perkara yang berlaku memberi amaran kepada semua disini dan seluruh alam. Hati-hatilah diri kamu mengenai harian kamu, pemikiran kamu, perbuatan kamu dan langkah kamu. Allah Taala telah memperbodohkan semua dengan peristiwa ini.

Percaya. Kiter lihat semua orang buntu. Dalam press conference buntu, journalist mengeluarkan soalan buntu, jawapan pon buntu. Jawapan memberikan persoalan. Kebuntuan ini datang dari Allah (dengan izinnya) disebabkan manusia telah lari dari maksud hidup/lari dari janji Pencipta tapi dengan berlakunya perkara ini. Rahmat Allah membawa kita kembali kepada jalan asal. Yang akan menyelamatkan diri dan umat ini yang kiter semua tahu dan semua orang lain, bangsa apa sahaja, agama apa sahaja. Mereka juga akan dapat manfaat dari jalan asal ini dan akan menyebabkan penyatuan hati, perasaan kasih sayang, semua orang bersatu. Ini khikmahnya. Kembali kepada Pencipta dengan penuh rendah diri. Kiter perlu rendah diri. Orang yang berpengatahuan agama perlu merendah diri. Perlu menunjukkan kerendahan diri.

Satu sisi baru telah kiter perolehi selepas 4 hari. Semoga terbuka hijab kita doakan.

Akhir. Kiter mintak keluarga untuk minta doa khusus semayang taubat. Mintak ampun. Keluarga mereka dan pujuk rayu Allah Swt dan ketika inilah rahmat Allah akan turun dengan penuh kasih sayang dan akan menyelesaikan masalah semua orang yg ada kena mengena dengan ini. Kembali kepada Allah.

Sekian.

Ada satu lagi yang I dengar Kapten Noridin ni cakap, saat ini orang-orang yang alim (sebab mereka lebih dekat dengan Allah) serta kaum keluarga mangsa (sebab mereka bermosi dan Allah mendengar doa mereka yang beremosi) perlu berdoa kepada Allah untuk meminta diberikan petunjuk.

Maka semuanya, stop la buat any speculation yang nonsense or apapa la yang merepek macam konspirasi Anuar Ibrahim la (paling bodoh) and pilot sengaja nak bunuh diri. Nauzubillah. Pergi la bertaubat.

If U don’t have anything nice to say. Don’t say anything. Sebab tak kelakar dan tak memberi manfaat pon.

Lastly. Jom la kita semua berdoa sungguh-sungguh pada Allah. Mintak petunjuk. Nak doa macam mana? Semua dah besar, boleh figure out sendiri. Ok? I pon banyak silap dan salah dan tak sempurna cuma I harap dengan perkongsian ini, kiter dapat manfaat bersama-sama. Ok?

InsyaAllah.

-EnD-

7 comments:

Wawa said...

baca pun dah meremang...huhu..
Semoga Allah makbulakn doa kita semua...Amin...

ikafantasi said...

tu la kak sue..kite pon sedih sgt bile pk psl mh370..rase sebak sgt even semua dlm tu xkenal pon..
xpyh la wat citer mcm2..org xkan cakap yg buat citer tu hebat, tp org ckp itu la org paling bodoh..

semoga mereka kembali dengan selamat

MsBabble said...

syok je dengar kat youtube semalam..cool

Irfa said...

semakin banyak isu timbul
selagi mh370 belom dijumpai
ada ketika saya malas nak baca krn ia amat menyedihkan bila ada komen menyalahkan sebelah pihak sahaja

Unknown said...

thanks atas effort tulis transkrip nya..

borak dengan husband pagi tadi pasal mcm2 teori yg diorang bagi.. salah satunya husband saya pun mcm setuju pasal mungkin wujudnya satu kawasan yg mcm bermuda triangle.. wallahualam.. apa pun..doakan semoga pesawat tersebut dapat ditemui..

genuine1224 said...

sempat tgk sket je mhi semlm. gud effort la su buat review mcm ni. kita kena kembali kepadaNya... apa2 pun keep praying!

eda said...

hoii kasu ,
sejibun weh awok salin ... kagum ke aok neh ... hehe