Wednesday, July 28, 2010

Balik kampung mengejar ayam seperti biasa

Minggu lepas balik kampung lagi.. Wohoo...!!! Memang best la kalau dapat balik kampung. Bertolak balik awal dari KL menuju ke Jengka, menghirup udara segar disebalik bukit-bukit dekat Karak tu. Tapi sekejap jerk la menghirup cuaca segar tu pasal biasanya suku way dah bersendor dah. Jaga-jaga dah kat syurga.

Coii...!! Kalau jaga-jaga jer kat syurga maksudnya aku dah mati woh! Tak tak. Tarik balik. Nak ada bayi dulu baru mati. Eh tak jugak. Dapat cucu la baru nak mati. Boleh ker macam tu?

Kerana terlalu kuat berdengkor, suami pasti dengki, lalu merentap kain pelikat dia yang I pinjam buat selimut sambil gelak-gelak dan jugak pasang aircond kuat-kuat masa dalam kereta. Terus I terjaga. I ni, kalau sejuk-sejuk sangat, tapak tangan dan kuku akan pucat nak mampos. Jenis belagak, macam la dulu masa sekolah rendah tak pernah mandi air kolah. Khaaan????

Kenapa I suka balik kampung? Meh I nak cerita. Selain dari dapat jumpa Mak yang suka kejar ayam dan jugak anak buah serta kakak dan juga lembu dijalanan, sila semak gambar dibawah.

Suasana dekat kampung sangat segar. Badan pon segar pasal pagi-pagi mak dah bising dan semuaaaaaaaaaaa akan bangun seawal pukul 7.00am, jenis lepas semayang subuh dah tak sambung tido dah. Terai dekat KL, selagi tak rasa nak muntah pasal terlalu banyak tido, selagi tu la tak bangun yer? Ooo, aktiviti mengejar ayam mak dah jatuh pada cucu's dia. Molek benar la tu.

Ni masa ni jangan la cuba-cuba nak cium 2 ekor orang ni. Macam Orang Asli dari Sungai Bangkong pon ada dah aku tengok nyer. Masam nak mampos ok? Rambut tu bangsa bangun tido takyah sikat-sikat dah. Tapi bila amek gambar tetaapppp berangan ala-ala America Next Top Model gitew.

Pukul 8.30am biasa lori jual ikan dan sayur akan hon hon and berenti dekat simpang. Lebih praktikal pada Mak Jens-Mak Jens yang dah tiada suami untuk kekedai menaiki motor untuk membeli lauk. Takkan la nak jalan kaki kan? Kedai jauh. Senang kerja mak I. Terlupa pulak nak snap gambar lori sayur tu. Dalam gambar kelihatan anak jiran, nama dia Amir, sedang mengejar Mak yang dengki dia. Mak ambik biskut dia, pastu bawak balik rumah. Nakal kan Mak I? Aaauwww.

Sian Amir kena acah-acah dengan Mak. Kelihatannya Amir masih tidak berjaya mendapatkan biskut. Nak tau macam mana Amir dapat biskut tu? Ni ha, Mak gorilla yang tolong dapatkan biskut tu. Sian pulak I tengok Amir tu bercakap sambil menangis. Macam comel pon ada. Haha

Dan seterusnya, angkut segala sarapan yang ada, makan ramai-ramai dekat kerusi simen depan rumah. Best sangat! Taktau nak describe macam mana perasaan tu. Tapi anda boleh bayangkan ok? Bangun pagi, takyah gosok gigi mahupun mandi, pergi dapur, amek sarapan terus lepak depan rumah. Tak yah susah-susah pasal semuanya dah tersedia. Sambil menghirup udara segar dikelilingi oleh insan-insan tersayang. Amacam. Best tak? Yang paling penting ialah tak payah mandi!

Lepas sarapan, kemas ala kadar. Pastu lepak tengok tv sampai tertido dan jaga-jaga jer terus makan pasal Mak dah masak lauk favorite, ayam goreng, ayam masak kicap, sayur sikit and sambal tempoyak dan air sirap ais! Wah! Superb la. Yang best kat sini ialah, 1) Tak payah masak, 2) Tak payah mandi. Alasan : Rumah mak tadek heater, air kolah terlalu sejuk, nanti kalau mandi terkena kancing gigi pulak. Elok la kalau mandi petang-petang sikit bila air dalam kolah dah tak sejuk. Jimat dan praktikal. Mandi sehari sekali jerk.


Lepas maghrib bersiap untuk ke Bandar Pusat Jengka pulak. Ada funfair. Bermacam jenis permainan ada, yang end up I cuma naik buaian pusing hina ni jerk pasal De taknak naik kereta laju, kereta langgar, buaian pusing mahupun rumah hantu. Peduli apa aku kalo aku sorang je orang tua bangka yang naik buaian ni kan? Haha. Nasib rantai buaian tu tak putus pasal overload. Haha.


Pengecut ko Sasha! Bergayut jerk la dekat pagar rumah hantu ni sampai lapan menet. Pastu semua tak berani naik masuk ok? SEMUA! Leceh la dorang ni.Tak Fun!


Ni yang dah tua 2 orang ni pon takot jugak nak masuk. Kot Sasha yang umur 4 tahun tu takot takper la jugak.. Hesh!

Takper la Mak, kiter tangkap gambar jerk la depan rumah hantu ni untuk melepaskan kempunan.


Pasal semua menda dah tak boleh nak naik, baik memancing itik jer

Dan dapat 2 anak patung Barbie tipu. Satu untuk Sasha, satu untuk Kaseh. Dah tu untuk I tadek la? Tak payah la? FFinnneeeeeeee!!!


Tu la aktiviti balik kampung kali ni. Jeles tak I dapat naik buaian pusing walaupun berat nak mampos. Jeles kan, jeles kan?

-EnD-

3 comments:

ktini said...

kitaorg pun balik jugak last week.. cuti smpai isnin sbb nk mkn durian smpai lebam ekekekkk...

Fida Ghazi said...

Masuk la rumah antu tu sorang2!!

Sergah antu tu balik.. "warghhhhh!!makan budak!"

Nanti tengok sape takut kat sape.

*Tiba2 rindu ayam kat kg.

Chooyaya! said...

ktini : su tengok gambar2 makanan yg BIL kak tini masak, nampak melazatkan ya amat la. mungkin kalau su ada, lapan pinggan boleh habes

fida : takot aku nak masuk rumah ahntu tu sorang2, lgpon tak mecho la kan masuk solo, mcm tadek kawan. ko nak buat ayam kt kmpg aku sebagai adik angkat tak?

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...