Saturday, March 19, 2011

LAT Kampung Boy Muzikal

Sapa dah tengok LAT Kampung Boy Muzikal? I dah I dah ! *dengan nada vangga.. Apatah lagi gambar dekat bawah ni macam pempuan mengandung 5 bulan (padahal tidak) lagilah super vangga..

I tengok pada hari kedua pementasan. Ikut Sazli, dia nak pergi hari pertama, tapi isteri bizi ada game netball, maka postpone ke hari Khamis malam Jumaat. Malam untuk mencari pahala lebih. Amin.

LAT Kampung Boy Muzikal yang dipentaskan dari 16 Mac hingga 3 April 2011 - Must watch ! Kelihatan pempuan ala mengandung menunjukkan thumbs up di samping poster untuk membuktikan telah menyaksikan teater ini lantas gigih tidur pukul 2am untuk susun gambar dalam FB. Gigih kan?

Taknak kalah. Hehe. Thank U to Sazli pasal sponsor tiket malam ni *macam selalu. Dia kata, suruh I belanja. Tapi kalau I belanja, I mampu belikan tiket yang RM80 jek. Dah la tu, kena tunggu gaji... Sanggup ke nak tunggu? Taktik menjadi and terus I dapat tengok show pada malam kedua. YES!

I memang excited nak tengok teater musical ni... Sazli lagilah kan? Orang berjiwa seni. I datang awal pasal nak tengok exhibition yang ada dekat ruang legar Istana Budaya. Ada gambar original karya-karya Datuk Lat dekat sana. Ingat. Datang awal tau! *cekak pinggang.

I kasik 4 star untuk pementasan kali ni. Dont expect untuk gelak guling-guling macam Cuci The Musical, nanti hampa. Pasal ini pementasan kehidupan Lat dari kecik sampai la dia berjaya sebagai kartunis. But still, ada jugak babak-babak yang buat I gelak-gelak manja.

Yang paling penting, watak-watak yang ada dalam karya dia, dihidupkan dalam bentuk yang sebenar. Seluar ramping peha besar, rambut tinggi taknak kalah. Ada. Semua ada. Best best. Dan yang paling best, after show I dapat jumpa Abang Awie.. Pheeewit !!!!

Eh. Awie ! Meh gigit meh. Tengok tu, taring I dah keluar. Grraauuuu! *Mood gatal walaupun suami yang tukang snap gambar

Awie putih. Saz coklat.

Rambut sama tinggi nampak?

I jumpa kawan sekolah rendah I dekat sini. Dia kerja dengan ITNM. ITNM ada bukak booth dekat sini. As kata, kalau bagitau awal, dia boleh bagi tiket free masa preview night. *terus tumbuk dinding.

Lekas-lekas beli tiket. I dengar cerita, tiket is selling fast. Mekalau nak dapat less, pergi tengok malam rabu or khamis. Tak silap I ada potongan 20%.


Btw, 5 fakta yang anda perlu tahu tentang Lat copy from Nadia Omel

  • Watak utama dalam Kampung Boy, Mamat. Inspirasi daripada adik kandung pelukis, Mamat Khalid. Beliau kini merupakan pengarah filem tempatan yang berjaya. (e.g Zombie Kampung Pisang, estate, dll)
  • Kampung Boy telah diterbitkan di Malaysia dalam bahasa Melayu dan Inggeris pada tahun 1979 dan telah dicetak semula sebanyak 14 kali sehingga tahun 2008, termasuk edisi Amerika Syarikat keluaran First Second Books pada tahun 2007. Sehingga kini, Kampung Boy telah diterjemahkan dalam 9 bahasa di seluruh dunia.
  • Apabila Kampung Boy menembusi pasaran Amerika Syarikat, ia telah mendapat pengiktirafan sebagai Outstanding International Book for 2007 dan Children’s Book Council and Booklist Editor’s Choice for 2006.
  • Siri animasi Kampung Boy dihasilkan di Los Angeles oleh Matinee Entertainment pada tahun 1997. Siri animasi Kampung Boy telah memenangi anugerah Siri TV Terbaik di festival animasi antarabangsa di Perancis, Annecy Award’99.
  • Kampung Boy telah menerima pelbagai anugerah di peringkat antarabangsa dan kritikan yang positif dari pelbagai pihak. Antaranya adalah pencipta kartun ‘the Simpson’ dan ‘Futurama’ yang menyatakan bahawa, “Sweet, funny and brilliantly drawn, Kampung Boy is one of the all-time great cartoon book“..
P/s : Dah tu? Lepas baca ni tak rasa vangga ke Malaysia ada such a wonderful and talented person like this?

-EnD-

5 comments:

Cik Nadia Bayu said...

aaaa. mencik mencikk. tp takpe. mlm ni nak g tengok. wekkkkk ;p

ktini said...

alaaa.. nk tgk jugak!! sue tlg jaga aiman dgn arisa boleh?? bawak diaorg g mkn skrem baskin robbin diaorg oklaa (wahh skren nk yg mhl jer hahhaaa)

incik said...

kak su niiiiiiiiiiiii..datang IB x bgtau..dekat je ..klw x ..leh jumpe..huhu..teringin giler nk tengok Lat..tp tiket mahal..isk..isk..1st n last tgk Siti di alam fantasi tu je sbbnye dpt tiket murah..kihkih

Chooyaya! said...

NB : lekas la tulis laporan. nak baca nak baca! amek gambo ngan abg ahwie tak?

kaktini : amboi... aiman n gugurl nak demand eskrem mahal jerk eh?

incik : eh? seliyes??? napa tak tanya... hihi. awak dok mana?

incik said...

Jalan temerloh tu je kak su...ade kolej kediaman UKM..di situlah tempat sy bertapa..