Wednesday, May 25, 2016

Shein the Mr Cat and Raising Young Khalifah with Autism Program di Gleneagles

Assalamualaikum..

I nak cerita pasal Shein punya perkembangan sekarang. Macam lama pulak tak bercerita pasal Shein. Now, dia dah banyak improve especially on speech. Count one to five dah betul, animal’s banyak dah yang dia kenal, call a person by name, ask for susu, air etc. Memang dah banyak dia improve but yet, I takde la terus rasa happy and tak buat apapa terus. Keep on usaha untuk dia boleh bercakap sama macam peer dia. Keep on research cara macam mana nak bantu Shein untuk bercakap dengan lebih baik. Slowly takper, but surely InsyaAllah… I just follow the flow, taknak terlalu push Shein takot dia stressed out pulak but I banyak sama-sama buat activity dengan dia. Sing along while shower. I sabun you, U sabun I. Haha. I baca buku sama-sama dengan Shein. Ada masa Shein buat-buat tak paham apa I cakap tapi tidak la I scold dia. Cakap elok-elok walaupon kekadang macam mengundang kakiku ke bontotmu. Hahahahaha. Sabar ye Cik Sabariah?


Shein jadik cat!



Hellowwww Mr Cat!


You are so cut Mr Cat!

Ni one of his activity dekat school (Building Blocks International). Hari semalam Shein jadik ‘cat’. Dia suka la tengok muka dia macam ni. Asyik sebut meowwww cat cat. Sampai bangun pagi sebut meowww. Bila I tunjuk dia dah tak cat dalam cermin, dia pegang-pegang hidung dia. Haha. BBI memang helps Shein a lot. I pon sebenarnya ada masa rasa macam risau Shein ada masalah speech tapi Ms Shariffah and Mr David cakap not to worry. Shein is improving now and I yakin pada mereka sebab mereka lebih tau pasal Shein punya perkembangan + I pon dah bawak Shein jumpa 2 different doctor and Shein punya assessment is ok and autism free. Alhamdulillah.

Dalam pergaulan, Shein takde masalah. Dia memang mix very well dengan peer. Takde pulak dia suka duduk sorang-sorang and berada dalam dunia dia sendiri. I observe dia. Dia suka try new thing and takde masalah kalau pergi tempat baru. Itu is a thing yang korang kena tengok pada anak-anak korang sebab itu ialah salah satu tanda yang anak korang ada development disorder problem. Dalam kelas tak focus, suka buat hal sendiri and tak boleh out of their norm. Macam yang I selalu pesan, if nampak ada something wrong, please ask for professional advice. Ok? If ada apapa yang tak kena, dengan cara yang betul InsyaAllah kita boleh bantu anak-anak autistic untuk meneruskan kehidupan dengan lebih baik sebab kita takkan selalu ada. Hakikatnya, yang tua akan pergi dulu. So kita kena mulakan dari sekarang untuk membantu anak-anak kita yang ada masalah untuk face the world kalau kita takde nanti.

Anyway, I nak share dengan korang, satu program yang bertajuk ‘Raising Young Khalifah with Autism’ yang akan diadakan di Gleneagles Hospital, Kuala Lumpur pada 28 Mei 2016 (Sabtu) ni bermula dari jam 8.00am – 6.00pm. Ada ramai  Panel Jemputan yang akan hadir. Diantaranya ialah Prof. Dr. Hasnah Toran (Pengasan Permata Kurnia), Dr. Raja Juanita Raja Lope (Pakar Perunding Pembangunan Paedetrik) dan Puan Catriona Ross (Selebriti dan Ibu kepada anak Autism). Mereka akan  berkongsi info dan membantu ibu-ibu yang mempunyai anak autistic bagaimaca cara untuk membesarkan anak-anak istimewa ni. So, kalau korang ialah Ibu pada anak-anak autistic, I strongly recommend korang untuk join program ni. Ok? Banyak manfaat yang korang akan dapat by this program. Let say nak pergi untuk tambah pengetahuan sebab ada dikalangan ahli keluarga atau sabahat yang ada masalah autistic ni pon boleh.


Info Program ‘Raising Young Khalifah with Autism’ 

Untuk sebarang pertanyaan, korang boleh direct call ke Young Khalifah di 03-4266 2966 dan bercakap sendiri dengan mereka. As for now, info yang I dapat tau, 150 seat yang disediakan dah penuh tapi pihak penganjur tengah berbincang dengan pihak hospital untuk menambah bilangan peserta. So korang kena selalu follow up dengan mereka untuk dapatkan tempat. OK? Tak mahal pon yuran. Cuma RM50.00 saja seorang termasuk makan tengahari. Lepas tu, setiap peserta akan dapat 2 tiket untuk menonton filem ‘Redha’ di TGV KLCC bersama Catriona Ross dan rakan artis yang lain pada 29 Mei 2016.


Untuk pendaftaran seminar "Raising Young Khalifah Dengan Autisme" peserta perlu mengisi borang secara online di website rasmi kami iaitu www.youngkhalifah.com atau kami boleh mendaftarkan secara online. Sila hantarkan butiran seperti berikut ke email kami info.youngkhalifah@gmail.com
 
- Nama penuh
- Nombor telefon
- Umur
- Tarikh lahir
- Alamat 
- Cara pembayaran - online transfer Maybank, online transfer Other bank, Cash Deposit 
-  ibu bapa yang mempunyai anak autism/ pelatih/guru/lain-lain 
 
Untuk maklumat lanjut, sila hubungi 019 278 7997- Puan Riri Yanti

So, mommies out there. Please. I sangat-sangat berharap yang korang boleh maju setapak, don’t look back and bertindak sekarang kalau korang rasa any of korang punya anak ada autism. OK? Dunia belum berakhir dengan memiliki anak istimewa macam ni. Allah chose you to be their mother. Jangan down. Kena kuatkan semangat. InsyaAllah, at the end of the day everything gonna be just fine. Allah ada. OK? Korang tolong panjangkan ye info ni pada kawan-kawan yang lain? Ajak mereka sama-sama join program ni. InsyaAllah banyak manfaat dan ilmu yang korang akan dapat nanti.

-eNd-

1 comment:

Cici said...

anak i baru baru ni I dengar dia kira 1-6 dengan tertib. dia ulang 2,3 kali. pastu next kembali jadi tunggang langgang. wahduhh -_-