Tuesday, August 23, 2016

Shein and DHA

STICKY POST
 *Please scroll down for new entry*

Assalamualaikum..

I memang sangat mementingkan diet Shein semenjak dari dia lahir sampai la sekarang. I akan pastikan dia makan makanan yang berkhasiat dan yang baik-baik sahaja untuk memastikan dia membesar dengan sihat, bijak, cergas dan cerdas. Nak pulak bebudak zaman sekarang ni semua bijak-bijak so kena la Shein on-track sentiasa supaya tak ketinggalan kan? Tapi biasa la, bebudak ni kekadang makan nak memilih ikut selera tekak dorang. Geram je. Kekadang nak menyuap dia makan rasa macam battle berperang pon ada. Macam Shein ni ha, dia memang very picky dengan apa yang dia nak makan. Puas la jugak nak memujuk untuk bagi dia makan. Kekadang kemain seksa ok? Bila nak suap, dia tengok dulu apa dalam pinggan. Lepas tu takde der dia nak makan terus, rasa dulu hujung lidah and bukak mulut sikit punya kecik daaaa. If dia rasa kena dengan tekak dia, then only dia makan kalau tak, ‘Nooooooooo!’. Suara dah macam petir dah kalau menjerit cakap NO tu siap package geleng kepala kekadang dah macam head banging dah I tengok. Haha. He will eat only apa yang dia suka nak makan and bukan yang dia perlu makan atau apa yang kita rasa bagus untuk dia makan. Paham kan perasaan bengang I macam mana sekarang ni bila cakap pasal makanan berkhasiat untuk Shein???? Grrrrrr. I sehabis boleh make sure dia mendapat secukupnya khasiat dalam makanan dia tapi ada dia kesah pulak dia kan? Janji sedap dek tekak dia cukup. Sabar ajer la.





Peluk apa tu Shein? Kita bagi teaser sikit. Jeng jeng jeng!


Untuk peringkat umur Shein sekarang ni yang tengah dalam peringkat ‘he wants to know everything and curious about every single thing’ yang dia tengok, I akan pastikan dia mendapat khasiat DHA dan jugak Vitamin D yang secukupnya untuk keperluan badan dia. Kenapa? Sebaaaaabbbbb kedua-dua sumber ni amat penting untuk perkembangan otak, tumbesaran yang sihat, perkembangan tulang dan fungsi ketahanan badan yang tinggi untuk kanak-kanak baya-baya Shein ni so that susah la sikit dia nak dapat demam/selsema sebab berjangkit dari sesiapa. Itu yang paling basic korang kena tau kenapa DHA penting untuk kanak-kanak. Sekarang mari saya ceritakan dengan lebih lanjut tentang DHA (Dah macam rancangan TV pulak).

Ok macam ni. DHA (docosahexaenoic acid) ialah sejenis Omega-3 fatty acid yang amat penting untuk perkembangan otak dan penglihatan yang bagus untuk kanak-kanak. So obviously DHA sangat penting untuk anak-anak kita yang sedang membesar. Omega 3 paling banyak terdapat didalam ikan seperti Ikan Salmon, Ikan Tuna dan Ikan Sardin selain terdapat didalam sayur-sayuran seperti Broccoli dan Bayam. Sumber-sumber lain yang korang boleh dapat dalam Omega 3 boleh Google. Tapi bukan senang ye untuk memastikan mereka mendapat keperluan DHA yang mencukupi setiap hari. Dah kalau asyik makan Ikan Salmon je masuk hari ke 3 mau terbalik pinggan dikerjakan dek anak korang nak pulak yang jenis picky macam Sendong ni ha. Geram je.

So macam mana untuk memastikan mereka mendapat DHA yang secukupnya? Haaaa dekat sini la kita boleh memainkan peranan sebagai Ibu macam mana nak tackle bebudak ni untuk makan makanan berkhasiat. Caranya mudah sahaja iaitu dengan memberi mereka Scott’s® DHA Gummies. Scott’s® DHA Gummies ni baru je dilancarkan dan sekarang korang boleh dapatkan di pasaraya-pasaraya terkemuka diseluruh Malaysia. Senang je nak bagi Shein makan sebab gummies ni sedap. Ada 2 flavor. Strawberry and Orange. Dah la texture kenyal-kenyal. Memang la Si Shein suka. Sehari boleh bagi up to 3 gummies. Takyah kata Shein, I pon suka sebab rasa dia memang sedap! Dah la bentuk comel-comel belaka. Ada bentuk Ikan, Ketam and Octopus.



Scott’s® DHA Gummies




Ada 2 flavor. Strawberry and Orange




Yang ni bentuk crab. Comelnya! Memang suka la budak-budak dengan gummies ni sebab bentuk macam ni

Yerla kan, I ni working mom. Susah jugak nak memastikan Shein dapat DHA yang cukup setiap hari. Tapi dah ada Scott’s® DHA Gummies ni kerja lebih senang. Dah takyah risau dah dia cukup or tak cukup DHA. I pon takde dah rasa stressed pasal dia punya DHA diet. Sebab confirm dia suka. Gummies ni non sugar coated tapi still taste delicious. Scott’s® DHA Gummies guna teknologi microencapsulated yang dipatenkan supaya setiap gummies mengandungi kebaikan minyak ikan yang berperisa dan sedap (semestinya) tanpa rasa hanyir. Senang sikit budak-budak nak makan sebab bentuk macam candy. Dorang ingat dorang makan candy, tu yang suka bukan main tu. Haha. Tapi bagus la jugak kan? Sesambil fe-feeling makan candy tapi sebenarnya dalam tu penuh dengan DHA yang amat bagus untuk perkembangan otak mereka. Kira macam serampang dua mata la. Makan sedap, look like candy tapi penuh dengan kebaikan DHA.





With Scott’s® DHA Gummies, Shein dapat kebaikan dan khasiat Omega 3 dan Vitamin C yang cukup setiap hari. Yay!

Untuk more info pasal Scott’s® DHA Gummies korang boleh tengok dekat https://www.scottskids.com/my atau Facebook Scott’s Malaysia di  https://www.facebook.com/ScottsMalaysia/ dan hashtag #ScottsMy serta #ScottsLittleExplorers. Semua info ada dekat situ.


-eNd-

3 comments:

QasehnyaRania said...

menarik..
start umur berapa dh blh bg sis ?

Haris Zuhaina said...

As Salam Sue
Baguih, selalu dok beli local brand. Mahhai ya Robb... padahai local
Ntah apa yg mahai sgt punntah la... katanya sebab makanan sunnah
Balik ni nak beli lah... TQ TQ TQ

Etuza said...

Done follow ya