Tuesday, June 9, 2015

Kuah Kacang Mama. Kuah Kacang Terpaling Sedap!

Assalamualaikum...

Menjelang puasa/hari raya ni memacam la makanan sesedap terjual di pasaran yang mudah disediakan untuk orang-orang pemalas nak masak macam I. Konsep yang senang disediakan and cepat siap yang paling I suka ialah Kuah Kacang Segera. Kuah kacang segera ni tinggal bancuh je dengan air panas lepas tu dah siap. Takyah nak besungguh goreng kacang la apa la. Sambil bancuh kuah kacang, goyang tetep tetiba dah siap je. Haha. Kuah kacang ni kalau korang teror, macam-macam menda boleh buat and improvise. Boleh dimakan dengan sayur and jadik pecal, makan dengan nasik impit, makan dengan cucur udang etc. Jadik kuah salad pon boleh. Takyah sesusah nak masak apa, bancuh je dengan air panas zaaapppp terus siap. 

Kali ni, I dah order my kuah kacang segera dengan Safiyyah Osman. Dia ni sifu memasak ok? Follow la IG dia, macam-macam menda dia masak hari-hari. Sayur pon kutip depan rumah kekdahnya seperi from the garden to the kitchen gitu. Kuah kacang ni Piyah yang rekemen dekat I and I nak korang pon rasa sebab kalau Piyah kata sedap, maknanya mesti sedap! Ni I copy paste dari Piyah punya blog. Jom baca!

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -- - - - - - - - - - - - - - - - - -- - - - - - - - - - - - -- - - - - - - - - - - - - - -

Aku jarang beli kuah kacang.. Sejak kawen baru 2 kali makan kuah kacang.. 1 Eli beli mana tak tau.. Tak berapa best sangat... 1 lagi jiran taman lama bagi.. Ha itu sedap gila.. Pastu dah tak pernah makan kecuali makan masa lepak-lepak dekat luar ja. Tapi tau saja la lepak makan kuah kacang tu rasa macamana kan.. Tak sedap langsung!

Sampai la ada kakak ni minta aku review kuah kacang segera yang mak ayah dia buat.. Dah dekat 8 tahun buat untuk orang beli.. Kakak tu hantar 500gram punya.. Kuah Kacang Mama. Tahun ke 3 aku beli Kuah Kacang Mama. Now aku jual sekali. Hehehe.. Disebabkan sedap, kacang fresh tadak bau hapak, maka aku jual. Sebelum ni makan untuk diri sendiri ja.


Sebelum di bancuh dengan air panas.


Ni dah bancuh.. Aku guna air panas dari heater ja.. Air kena masuk sikit-sikit.. Aku masuk sikit air.. Kacau-kacau biaq sat 3 4 minit gitu.. Tunggu kacang kembang.. Pastu baru adjust balik air.. Depend pada kita nak cair ka.. Likat ka..


Ni untuk dinner hari jumaat malam sabtu.. Ada Pecal.. Tauhu sumbat dengan nasi impit.

Minggu ni tak pi mana-mana pun.. Tengah dok layan tv, Eli tanya.."Ada apa-apa tak nak masak.. I lapar.." Terus teringat kuah kacang.. Aku cakap "Ada ada.. Kuah kacang.. You pi kedai beli tauhu, kangkung tauge.." Eli pun laju ja pi.. Maka siaplah menu-menu dibawah.. Nasi impit memang dah ada dekat rumah.. Rebus ja la..

Pecal.. Kuah kacang ni dah tak yah tambah gula ka garam.. Memang dah secukup rasa.. Yala orang yang buat pun dah tahap veteran.. Memang dah pakarkan bab perisakan makanan. Sedappp wei.. Sumpah tak tipu!

Pas Pecal, makan plak nasi impit.. Muahahaha.. Camno tak gemuk kan..? Sedap wei..

Tauhu sumbat untuk Eli.. Eli makan bertambah-tambah.. Licin kuah kacang.. Dia pun puji memang sedap..

Ni menu malam Isnin.. Goreng cucuq udang ja.. Aku nak kena belajar lagi buat cucuq udang.. Tak berapa nak auuwwwmm sangat..

Tapi bila cicah, Jadi auwwwm la sebab kuah kacang tu nikmat. Aku ratah gitu ja kuah bagi habis.. sedap. Tak tau nak explain.. Kalau boleh rasa kot blog.. Aku suap dah hahahaha. Memang sedap. Dah habis sebungkus.. Guna 2 hari ja.. Tak da langsung yang terbuang.. 500g licin masuk perut Eli dgn aku tau.. Aku gerenti 100% kalau uoll beli, Takkan bau hapak sebab sekarang hari-hari akan buat baru. Memang dapat fresh. Sedap sudah semestinya.

Pada yang berminat, boleh order melalui aku.

WhatsApp : 0192609886.
Sebungkus 500g Rm18
Sebungkus 1kg Rm36

Postage inc Gst : Rm6/bungkus. (500g)

-eNd-

No comments: