Monday, May 18, 2009

Mak, Kalau Cuaca Tak Panas Mungkin Kita Tidak Hitam.. Mungkin..

Pesal kalau kulit hitam musti nak salahkan cuaca..? Padahal orang lain panas jugak, tak la salahkan cuaca kalau jadik hitam macam intan

Rabu lepas 13 May 2009 aku kena pergi Mahkamah Syariah Kuala Lumpur untuk dapatkan kebenaran berkahwin menggunakan Wali Hakim. Perbicaraan start pukul 9.00am kalau ikut surat yang dorang bagi tu tapi ternyata itew semua tipu dan palsu belaka

Aku dah bajet time cukup2 sampai pukul 9.00am dekat Mahkamah, tapi pasal Kaklong tetiba lupa kat mana rumah Lela, so kat situ jerk dah stuck about 15 minutes. Demn U Kaklong! Smalam giler kondifen bila orang tanya tau tak rumah Lela, tetiba boleh plak dia hilang ingatan kejap and pura-pura kena selsema vavi jenis menggelupur sebagai usaha mengelak dari kena marah.

(Lela, Kaklong ngan Mak yang jadik saksi untuk kes perbicaraan aku nanti - Tetiba rasa macam orang bersalah pulak kena naik court)

Masa otw nak ke Mahkamah Syariah tu, pukul 8.45am aku baru sampai depan Dataran Merdeka Merdeka Merdeka! Giler cuak sampai terasa nak turun kereta dan lempang polis sentri trafik yang sesuka hati dia nak lepaskan kereta dari belah sana sampai 5 menet. Giler!

Nasib baik mak suruh anak mak nih bersabar, kalau tak harus la polis tu makan selipar pagi2 ni. Orang makan nasik, dia makan selipar. Tu la. Saper suruh carik pasal dengan beta.


Sampai jerk dekat parking Mahkamah, parking pulak tak ada.. Adoi.. Bengkak jerk jantung dengan paru-paru aku ni. Dah la ada 3 menet jerk lagik, parking pulak tak ada, selepas dua kali pusing, aku terpaksa la parking dekat sebelah tong sampah besar yang bau ikan kering+longkang tu.

Masuk jerk Mahkamah Dua, Kaklong baca notis. "Semua kes hari ini ditangguhkan kerana Hakim menghadiri kursus di Labuan. Sila dapatkan tarikh baru daripada Pembantu Mahkamah"

AHdkERDMASEImk.. &^%$ Fcuk! Sesuka hati jerk nak tangguhkan pastu tak inform. Dia ingat sesenang jerk aku nak dapat cuti, saksi2 nak dapat cuti and mak aku nak turun KL macam ni. Sian kat dia.. sampai dia kena ngorat dalam bas ok? Orang macam tau-tau jerk dia ibu tunggal (mak marah kalau cakap dia mak janda, so kaklong akan ckp mak ni, mak jens) Owh btw, orang cuma tanya dia nak pergi mana tapi itu dikira mengorat oleh mak, sangat perasan dan cumil. Haha

Pastu, kepala aku dah keluar asap kepul2 dengan hati membara terus masuk jumpa pembantu mahkamah. Aku terus masuk, campak file dekat muka dia and aku cakap macam ni. 'Hoi! Korang nih dah giler ker apa??? Tau tak tadi I dah hampir terlanggar lori kontena 18 tayar pasal kejar-kejar nak sampai sini pukul 9.00 pagi? Dah kurang akal ker? Kalau nak tangguh pun, U got my number rite? Pesal tak call? Why la suka susahkan orang macam ni??? Da hell???? Dah la I lapar, I tengok muka kau pun macam roti pisang, Baik I makan kau sekarang!'

Pastu aku terus makan dia, sampai kenyang terus balik dengan mulut berdarah-darah.

Haha

OK. Tu semua cerita tipu.

Sebenarnya macam ni

Aku masuk la jumpa Pembantu Mahkamah tu dan dia cakap macam ni.. 'Puan, kes puan ditangguhkan, sila semak tarikh yang available dan kami akan dapatkan tarikh tersebut'. Pastu aku terus cakap, Yer Encik, terima kasih, sila panggil saya Cik sahaja kerana saya belum berkahwin. TQ
Pastu baru la dia angkat muka dan pandang aku. 'Owh maaf, ni kes apa? Bawak file? Boleh saya tengok number kes?'

Aku pun bagi and dia cakap, kes aku boleh jalan. Harini dekat Mahkamah 3 tapi taktau pukul berapa baru boleh jalan... Pastu aku kecikkan mata, pandang dia dengan mata yang bergetar-getar sambil tarik nafas dalam-dalam. Pastu mungkin dia takot dan terus bawak ke Mahkamah 3 masa tu jugak. Haha. Menjadik tektik aku (tapi kalau buat kat Mamak dekat Steven Corner macam tak menjadik la, mereka seperti tidak takot)

Dipendekkan cerita. Selepas beberapa jam dan perut sudah muka berkeroncong, akhirnya sampai jugak la turn aku.

Kecut jugak perut masa Hakim tu tanya kenapa nak guna wali hakim. Maka jawapan aku ialah seperti ini:-

  • Ayah saya sudah meninggal dunia
  • Ayah saya cuma ada kakak perempuan, jadi saya tiada bapa saudara sekaligus tiada sepupu lelaki dari bapa saudara
  • Saya tiada adik beradik lelaki
  • Atuk saya sudah meninggal
  • Atuk saudara sudah meninggal dunia juga
  • Yang lain-lain waris untuk menjadik wali dikuatiri ikatan darah (tak kompiden)
  • Tiada wali nasab

So, aku prefer guna Wali Hakim pasal aku takot kalau guna anak atuk saudara aku tu, nikah aku tak sah. Ntah yer ntah tak dia tu anak kepada atuk saudara aku yang sama bapak. Seram sey! Nanti sah atas paper, tapi hukum syarak tak sah. Berzina dan melahirkan anak haram sampai bila-bila. Aku taknak tu dan untuk menyelamatkan keadaan dan aku YAKIN so aku nak guna Wali Hakim jugak. Tak kira! Apa nak jadik, jadik la! Aarghhhh!!!!

:) Tetiba senyum tanpa alasan. Tak elok ni, nanti orang cakap ko giler Suraya

Masa dalam court, Hakim tu sajer jerk nak gertak-gertak aku. Dia cakap, dia sure pernah jumpa aku la, ada kes ngan aku la, kenal aku la. Giler. Pastu cakap aku ni janda and yang paling stwepid is, dia tanya aku, pesal aku tak kawen masa arwah ayah aku ada lagi? Da hell? Aku nak kawen ngan saper? Ngan ko ke? Giler.

Pas dapat kelulusan dari Mahkamah untuk menggunakan Wali Hakim, terus aku pergi ke JAWI untuk submit borang. Pilih tarikh untuk nikah and done! Alhamdulillah... Syukur sangat yang pasal dokumen nih dah setel semua. So, bagi saper-saper yang nak tau bagaimana proses untuk mendapatkan Wali Hamid, eh silap, Wali Hakim, dan berapa lama proses untuk semua ni, sila rujuk peta senarai dibawah.

Perempuan

  • Kursus Kawen dulu
  • Ambik borang nikah dekat JAWI
  • Buat Ujian Kesihatan
  • Pasal aku punyer IC kat Pahang so kena buat pengesahan bermastautin dengan Qariah Wangsa Maju (Bawak 2 orang saksi)
  • Submit Borang Nikah (Aku + Encik Tunang) dan pergi JAWI lagi sekali untuk hantar borang dan sesi interview. Kena bawak diri sendiri dan 2 orang saksi
  • Kalau ok, JAWI keluarkan surat sokongan guna Wali Hakim
  • Pergi Mahkamah Syariah untuk angkat sumpah dan dapatkan tarikh perbicaraan. Tempoh 21 hari dari tempoh submit borang. Hambek kau!
  • Bicara
  • Kalau ok, dapat kelulusan dari Mahkamah Syariah pergi pulak ke JAWI dan submit borang
  • Dapatkan tarikh nikah. Kalau OK semua, dah boleh kawen. Yahoo!!

Note : Semua urusan nih, kecuali Sijil Kursus Kawen, hanya sah/laku dalam tempoh tiga bulan sahaja. Tak payah la rajin-rajin dan buat semua menda awal-awal. Bukan laku pun kalau lama-lama. Expired ada la.

Lelaki

  • Kursus Kawen
  • Ambik borang kawen
  • Buat Pemeriksaan Kesihatan
  • Submit borang kawen dan serahkan kepada pihak Pengantin Perempuan (OMG! I dah nak jadik pengantin ok?)

So, nkorang nampak tak kat senarai ni, saper yang lebih banyak menguruskan hal dengan JAWI dan basah-basah ketiak nak panjat tangga JAWi yang tinggi giler tu? Yer betul, Perempuan ok? Kalau dalam tempoh nih tak bergaduh sebanyak 8 kali memang tak sah. Pressure memang ada, kalau tak, tak la adventure nak kawen, tapi jangan la sampai nak postpone pulak. Nak kawen memang macam nih. Mana ada hepi 24 jam. Yang dalam tv tu, semua tipu. Korang jangan la percaya. Kalau korang percaya, maka nkorang ialah kurang bijak atau dalam bahasa kasar, bodoh. OK. Bodoh giler.

Sekarang aku sangat hepi pasal dah boleh nikah. Dokumen ialah yang paling penting.

So, kena mengena tajuk diatas dengan cerita ni ialah, cuaca hari Rabu tersebut amatlah panas. Sampai terasa macam nak pura-pura pengsan pun ada. Dah la kena drive. I tak suka drive. When driving I feel like pathetic and I dun like driving. Driving dun like me also and I hate lipas very much.

Sekian laporan, kiter kembali ke Angkapuri. Eh silap. Angkasapuri.




Owh Mak, saya sangatlah nak gelak dalam sedih bila mak suruh berenti kejap untuk ambik gambar di tengah panas ini sebagai cara menggamit memori kita dengan arwah ayah ditempat yang sama 20 tahun lalu. Sob Sob. Tak sangka ayah dah tak ada..



Mak ni, suka tau nak tiru I kalau snap gambar ala-ala tak pandang kamera. Masa nih dia komplen, pasal cuaca panas, maka dia boleh jadik hitam. Padahal mak memang dari kecik dah kurang cerah. Itu dikira macam mana mak?




Sila cekidaout sendiri tangga-tangga yang berada di JAWI ini. Memang banyak. Kalau panjat ditengah hari buta dan jugak panas sampai ketiak basah dan berbau kepak ayam pizza hut, wajib bergaduh kalau ada salah sikit dengan bakal suami. Ini kisah benar. Dari kiri ialah Lela dan KakLong yang tengah check makanan dalam henbeg dia. Mak pulak jauh tertinggal kebelakang. Dia cakap, pasni dia dah taknak ikut dah pergi JAWI pasal dia malas nak panjat tangga lagi.


Gembira kan muka perempuan ini bila dah kompem boleh kawen?

-EnD-

No comments: